Beleid lesuitval
Op het moment dat een les niet door kan gaan door bijvoorbeeld ziekte van de docent, hebben leerlingen meestal de mogelijkheid om in de eigen omgeving, onder toezicht, aan het betreffende vak verder te werken.
Regulier
Welke lessen worden vervangen?
Getracht wordt zoveel mogelijk lessen op te vangen. Daarbij gaan leerjaar 1 en 2 voor op de overige leerjaren. Blok 1 en 4 worden enkel en alleen vervangen als er een vakdocent beschikbaar is die de les kan overnemen, als er een toets gepland staat of specifiek vervangend materiaal aanwezig is. Van bovenstaande kan worden afgeweken als blijkt dat de onderwijstijd voor een bepaalde klas in het gedrang komt.
Teamleiders bekijken of een klas met voorrang vervangen moet worden, om te voorkomen dat de betreffende klas te veel lessen mist. Dit doen ze op basis van de overzichten die vanuit roostermaker per periode worden aangeleverd.
Op welke manier worden de les vervangen?
Op het moment dat een les niet door kan gaan, kan voor de leerlingen de volgende opvang worden gerealiseerd:
- Vervangingles: een lesuur waarin een groep leerlingen bij afwezigheid van een docent, opgevangen wordt door een andere (vak)docent of ander bevoegd persoon in een onderwijsruimte. Leerlingen werken aan een opdracht speciaal voor dit lesuur of aan opdrachten uit de studiewijzer.
- Werktijd thuis/aula met concrete opdracht: een lesuur waarin een groep leerlingen bij afwezigheid van een docent, zelfstandig kan werken aan gestelde leerdoelen/opdrachten opgenomen in de studiewijzer. Controle op gemaakte opdrachten vindt plaats. Hier is geen docent bij aanwezig.
Wat te doen als er geen docent bij het lokaal is?
Wanneer een docent bij het begin van de les niet aanwezig is, meldt een van de leerlingen zich via het Front Office bij de onderwijsassistent of (assistent) teamleider. Hier zal worden bekeken wat de reden van de afwezigheid is en of en hoe de les doorgang vindt.
Hoe wordt de lesuitval gecommuniceerd?
Incidentele uitval wordt zowel via Somtoday als via de monitoren in de school kenbaar gemaakt aan de leerlingen. Aangegeven wordt of de les wel of niet vervangen wordt en wie de vervangende docent is.
Bij langdurige uitval worden ouders op de hoogte gesteld. Er wordt door de teamleider bekeken welke gevolgen de uitval heeft voor het onderwijsleerproces en op basis hiervan wordt bekeken of er maatregelen genomen moeten worden. Maatregelen kunnen zijn: het aanpassen van een toets, het uitstellen van een toets of het inlassen van extra contactmomenten. Ouders worden op de hoogte gesteld van het moment dat de lessen, door de docent of eventuele vervanger, hervat worden.
Hoe wordt de onderwijstijd geanalyseerd?
Bij de start van het schooljaar wordt op basis van de jaarplanning een overzicht gemaakt van de geplande contacturen. Iedere maand ontvangt het management overzichten van de lesuitval. Op basis van deze gegevens kan gericht worden bijgestuurd. Aan het einde van het schooljaar wordt de daadwerkelijke onderwijstijd vastgesteld, zodat gemonitord kan worden of de wettelijke onderwijstijd behaald wordt.
Koers
Op welke manier worden de les vervangen?
Op het moment dat een les niet door kan gaan door bijvoorbeeld ziekte van de docent, krijgen de leerlingen extra werktijd aangeboden. Zij werken volgens planning aan een zelf gekozen vak. Lokaal 2.40 (achterste deel) en de tussenruimte in 2.06 zijn hiervoor al stilteruimte (voor individueel leren) ingericht. Indien leerlingen niet actief aan het werk, kan de docent controle uitoefenen door de leerling een werktijdformulier te laten invullen.