Wetenschapsoriëntatie

Alle gymnasiumleerlingen krijgen op Het College in leerjaar 1, 2 en 3 het vak wetenschapsoriëntatie (WON). Het is een vak dat de gymnasiumleerlingen op het lijf is geschreven: zelf echt wetenschappelijk onderzoek doen in kleine groepjes, onder begeleiding van een leraar.


Hoe werkt het?

Bij wetenschapsoriëntatie wordt het schooljaar verdeeld in drie delen. Elk deel staat in het teken van onderzoek binnen een gedeelte van de wetenschap: de leerlingen doen een alfa-, een bèta- en een gammaonderzoek. Dat kan dus ook betekenen dat een klas voor dit vak drie verschillende leraren heeft, want elke leraar begeleidt het onderzoek dat bij zijn of haar eigen ‘specialiteit’ hoort.

Aan het einde van de derde klas hebben de leerlingen dus in totaal drie alfa-, drie bèta- en drie gammaonderzoeken uitgevoerd. De afronding van een module kan bestaan uit een presentatie, het schrijven van een artikel of een posterpresentatie. De leerlingen gaan ook ontdekken dat de manier waarop informatie wordt verzameld en verwerkt, verschillend is bij de drie verschillende onderdelen van de wetenschap.

_MG_2355.jpg

Wetenschappelijke houding

De leerlingen leren hoe een wetenschappelijk onderzoek wordt opgezet, welke stappen er gezet moeten worden; er wordt geworsteld met onderzoeksvragen, hypotheses, onderzoeksontwerpen en natuurlijk wordt het onderzoek zelf ook uitgevoerd. Binnen een module krijgen de leerlingen veel vrijheid bij het bepalen van het onderwerp van het onderzoek. Bij wetenschapsoriëntatie gaat het in de eerst plaats om het aanleren van een wetenschappelijke houding, om het ‘out-of-the-box-denken’, het creatief denkproces in gang zetten dat de oorspronkelijke nieuwsgierigheid van de leerling de leidraad laat zijn.


Wetenschapsoriëntatie Nederland

Het College is aangesloten bij het landelijk netwerk van Wetenschapsoriëntatie Nederland, wat betekent dat er elk jaar op meerdere momenten contacten zijn met andere scholen die met wetenschappelijk onderzoek bezig zijn. De school doet ook regelmatig mee met wedstrijden, waarbij de leerlingen die mee willen doen, hun onderzoek voor een groot publiek kunnen presenteren en waarbij dat onderzoek wordt beoordeeld door een jury. Deze regionale en landelijke bijeenkomsten zijn voor de leerlingen altijd waardevolle momenten om contacten te leggen met leerlingen van andere scholen en ervaringen uit te wisselen op het gebied van wetenschap, op het niveau dat op dat moment bij hen past.

Het College Weert

Een perfect leerklimaat in een groene omgeving!

Het College Weert

Samen leren met plezier!